#075. 장범규, 내가 당신 앞에 서있는 이유

2022. 4. 6. 15:09번역/비문학


[한글 원문]


[“화원”]

나는 한국에 있는 대구라는 도시 속 작은 촌 마을 화원에서 자랐다. 화원은 내가 좋아하는 갱스터 힙합 음악 가사 속 배경처럼 총으로 사람이 죽고 마약에 물들여있는 그런 위험한 동네는 아니었지만 문화적인 것들관 거리가 멀고 낙후되어 있는 시골 마을이었고 여기선 선생님을 비롯한 어른들, 친구들 그 누구도 나에게 꿈이 뭔지?, 삶의 의미와 같은 것에 대해 물어보거나 그것이 중요하다고 말해준 사람도 없었다. 하지만 중학생이던 장범규가 우연히 접하게 된 라디오 쇼와 힙합 음악은 내게 “꿈”에 대해서 그리고 멋있는 남자에 대해 알려줬다. 우물 안 개구리였던 내가 당시에 그들의 이야기를 다 받아들일 순 없었지만 그들의 진솔한, 삶에 관한 이야기들로 인해 더 큰 세상을 향한 궁금증을 가지게 되었고, 당시 내가 당장 할 수 있었던 공부를 통해 문화, 경제, 교육 등 모든 것들이 쏠려있는 수도권으로 올라오게 되었다.

[“서울”]

내가 좋아하는 아티스트들의 공연에 가서 그들의 에너지를 직접 현장에서 느끼거나, 1년뒤 입대 후에는 *(한국은 모든 남성이 의무 복무를 해야하고, 당시엔 21~24개월을 복무했어야 했다.) 유일하게 사용가능했던 전자기기인 CDP를 통해 밤마다 힙합 음악을 들으며 이 문화에 더 깊게 빠져들게 되었다. 당시 내 귀에 들리던 자유로움과 꿈에 대한 가사와는 반대로 21개월간의 폐쇄된 군생활은 오히려 나에게 자유로움에 대한 소중함을 일깨워줬고, 전역후 정말 내가 하고 싶은 것들을 다 해봐야겠다는 생각을 하게 만들어줬다. 그렇게 전역후 경제학, 의류디자인학 공부, 모자 사업, 여행 등 재미있어 보이는 것들에는 무작정 뛰어드는 시간을 가졌는데, 그러다 문득 내가 이런 생각을 할 수 있게 해준 힙합 음악을 하는 아티스트들을 만나보고 싶다는 생각을 하게 되었다. 그들을 만나고 싶지만, 다짜고자 만나자고해서 만날 수 있는 게 아니다보니 어떻게 하면 만날 수 있을까 고민을 하다가...

[“인터뷰”]

인터뷰를 만들게 되었다. 당시 돈도 없고 영상 편집도 할 줄 몰랐지만, 그걸 다 갖춘 뒤 하려면 평생 시작도 못할 거 같아서 무작정 홍대에 있는 멋져보이는 루프탑에 찾아가서 사정하여 무료로 빌리거나, 편집도 일단 인터뷰를 찍고 난 후 공부하면서 편집을 했다. 난 그렇게 시작했다. 이후 5년간 65편의 인터뷰를 만들게 되었고, 그렇게 만난 멋진 아티스트들에게 정말 좋은 영감을 많이 받았다. 그들을 만나며 그들이 사람들에게 전하는 그 놀라운 “에너지”를 계속 접할 수록, 나도 그들처럼 사람들에게 좋은 에너지를 전할 수 있는 활동들을 해보고 싶어졌고 그래서 앨범 다큐멘터리, 자선 공연 등도 만들어보게 되며 정말 많은 것들을 보고 느꼈다.

[“새로운 시작”]

그렇게 지나온 내 5년이, 이미 좋은 회사에 취업한 내 또래 친구들처럼 윤택하지는 못했지만, 나는 내가 동경했던 아티스트들을 내가 하는 일로 만날 수 있었고, 내가 뭘 하고 싶은지, 뭘 좋아하는지 그리고 내가 어떤 사람인지에 대해서도 더 다가설 수 있게 되었다. 그리고 이제서야 내가 어렸을 때 힙합 음악에서 그들이 말했던 그런 가사들을 가슴으로 받아들이고 이해할 수 있는 사람이 됐다.하지만 또 동시에 그것만으로는 만족할 수 없는 큰 야망이 생겼다. 나는 여전히 10년째 졸업도 못한채 / 4평짜리 원룸에서 / 아르바이트를 하면서 고분분투하고 있고 언제나 나의 노력과 열정이 조명 받기 보단, 항상 조명 받는 아티스트들 뒤, 보이지 않는 곳 속에 있어왔다. 애초에 내가 원한 게 이런 삶은 이게 아니였기에 이번 미국 콘텐츠를 기점으로 6년전 내가 처음 도전을 시작했을 때처럼 다시 시작해보려고 한다.

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뒷장 - [최고의 리스펙을 담아…]

앞장에서 이야기한 것처럼, 힙합 컬쳐는 내 삶의 많은 부분을 바꿨다. 지난 몇 년간은 더더욱 그랬고, 하고 싶은 것을 할 수 있었던 너무나 감사하고 또 행복한 시간이었다. 하지만 어느순간부턴 가족의 건강이나, 직장, 결혼 등 현실적인 부분들이 보이기 시작했다.
그리고 그것에 대해 깊게 생각하다보니 이대로 가다간 그런 현실적인 이유들로 인해, 언젠가 갑자기 내 꿈을 포기해야 하는 상황이 올 수도 있겠다는 생각이 들었다. 그래서 지난 2년~3년간은 얼른 내 상황을 바꿔야만 한다는 생각에 일단 무작정 열심히만 달렸던 거 같다.근데 그렇게 빠르게 달리다보니 내가 처음에 이걸 시작하려고 했었던 이유와 시작점에서의 그 설레임을 잃어버리게 되었고, 심지어 어느순간부턴 내가 성장하는 느낌조차 들지 않았다. 그냥 “무조건 잘 되어야 해” 하는 악바리 정신만 남은채 기계처럼 움직이고 있었던 거 같다. 그게 나에게 많은 돈과 명예를 안겨줬다면 또 어떻게 되었을지 모르겠지만, 어쨌든 나는 여전히 4평짜리 원룸에 살면서 아르바이트를 해야하는 삶이었기에 어느쪽으로든 변화가 필요했다. 그래서 꽤나 오랜 고민 끝에, 내 시작점으로 돌아가서 그때의 내가 결심했던 ‘도전’, ‘재미’와 같은 ‘본질’에 다시 집중해보기로 했다. 그렇게 “혹시 내 이번 여정이 나에게 아무런 돈과 명예를 주지 않더라도 내가 후회하지 않을 수 있는 게 있을까?”라는 질문과 “지금의 나를 이렇게 만들어주고 내 20대를 거의 다 바친 이 문화의 시작과 뿌리를 직접 봐야겠다!. 그리고 그 문화에 내 리스펙을 전하고 나도 나를 이렇게 만든 바다 건너 한국의 멋진 음악들을 소개함으로서 그들에게 영감을 갚고 싶다!” 라는 답을 만들어냈다.

[문화 전유]

좀 민감한 이야기일 수도 있지만 작년 ‘Jay Park’(*Jay Z의 ‘ROC NATION’과 계약, 한국의 힙합 레이블 ‘AOMG’, ‘H1GHR MUSIC’ 설립)이 뮤직비디오에 드레드 헤어를 하고 나왔다가 많은 공격을 받은 것처럼, 한국의 힙합 문화와 패션에 관해 일부 흑인들의 문제 제기가 꾸준히 있어왔다. 이 부분에 대해서 나름 꽤 깊게 생각을 해봤지만, 생각할수록 더 복잡하고 어려운 문제라는 생각이 들었다. 근데 그냥 나는 단지, 너희의 문화가 태평양 바다 건너 한국이라는 나라에 뿌리내려서 우리들에게 엄청난 에너지를 줬고 많은 사람들의 라이프 스타일을 바꿨다. 이 마음을 전하고 싶다. “이 얼마나 신기한 일인가!” 그리고 그렇게 만들어진 것 중 하나가 너희들 앞에 서있는 나고. 너희와 많은 대화를 나누고 싶어서 여기에 왔다.

잘부탁한다 .

From . 주모


[한영 번역본]


글쓴이ㆍ장범규
번역ㆍ오성진

 

(사진 출처)


Dear whoever reading this in front of me in the future,

I grew up in a small, rural village called ‘Hwawon[h-wah-won]’ of Daegu, South Korea.

Hwawon was not-at-all the place gangster rappers talk about in their songs featuring lyrics about guns, drugs, and deaths. However, I could say it was maybe “too boring” for me. Not one single person including the teachers, adults, and friends in the village had a say (or even a thought!) about - let alone how important those questions are - what their dreams were or what the meaning of life must be.

The dull life of Hwawon continued until I fortuitously found this one radio show. This particular radio show mainly talked about hip hop music. And it opened my eyes towards hip hop, the meaning of dreams, and most importantly, what it takes to be a really cool guy.

Many times, I couldn’t take it all in when they were talking about classic hip hop episodes for I was just a fish in a pond. However, such honest stories full of wonders and surprises (and violence! and diss raps!) made me very curious about what the other side of the world holds for me. So I decided to do all the things I could do to go to Seoul, where I could have just the right kinds of cultural, educational, economic grounds.

And I did.

In Seoul, I listened to, or devoured, hip hop music whenever I had a chance. I went to rappers’ concerts to feel their ENERGY (I got enemies, got a lot of enemies, got a lot of people tryna drain me of this energy” !!!) When I was serving in the Army, I listened to hip hop every night through a crappy CD player, the only electronic device they let soldiers use. Everything they were rapping about contrasted to my not-so-fun compulsory military service and it made me want to do everything that came to my mind when I got out.

So I did just that.

After the discharge, I spent time studying Economics and Fashion Design, making hats, selling hats, and traveling to many places. Then one day, it sparked. I began figuring out how I wished to meet all these hip hop heroes of mine who opened up my eyes for me. So I started to wonder how.

That’s when I began making youtube videos of me interviewing the artists. I go by the name of ‘Jumo’ on youtube, which is the name for ladies who work at joints that sell drinks and hot soups with rice from Josun dynasty(1392-1910). They are such symbolic figures in Korean society still to this date that people playfully say “Jumo, bring out some more wine!” whenever great things happen that make people proud or want to celebrate. I thought that was a great position to be in, making people feel great, making them proud through what I do. I wanted to be everybody’s favorite bartender. I didn’t have any money or editing skills but it just felt like it would take forever to prepare all those before I kick off.

But I just did it anyway. (I promise, this is going to be the last time for this stupid catchphrase.)

I went to the coolest looking rooftop place in Hongdae and asked(aka “begged”) them if I could use their place and filmed my videos there. And I filmed my videos there thinking I could study editing skills after I have the video. That’s how it all commenced.

For five years ever since, I made 65 interview videos from which I had gotten so many great inspirations. The more I sponged in their surprising energy(this is the only way I could call it) that transferred to me every time I met them, the more I desired to give them back.

For that, I did. (Ooops.)

I made documentaries on rappers making albums, hosted a charity concert, all of which made me feel like I’m destined to see just more and more.

While my friends were getting good jobs making their mamas and papas so proud, I have spent five years like that. And because I spent time like that, I could have met artists I admired through the “work” I invented, got closer to the ideas on what I want to do, what I like, and what kind of a person I really am.

Finally, I became the person who actually began to understand what those rappers were saying. But my ambition nevertheless kept growing.

I am still trying, still undergraduate, still living in a 140-square-feet room, still doing my part-time job, still trying as hard as I can to survive behind my shitty camcorder angled towards the ARTISTS. But I figured, this isn’t what I wanted. So I’m starting again. As I started 6 years ago. With this trip to the US.

The culture of hip hop changed many aspects of my life, especially during the last couple of years in which I could do what I wanted. However, some things slowly appeared in my sight. Things like; my family’s health problems; the RIGHT TIME to get married; how long I can survive without a job; and such. I fell in the pinhole of worries which made met think that I might, someday, have to give up on my dreams. So I executed everything with my full force for 2-3 years, thinking I have to change the unnameable, stinking, core problem in my life.

So I ran and ran, worked and worked, losing the pumping joy I had in the beginning. It even felt like I stopped growing. I felt like a robot with the whole of its CPU commanding it, “WIN, WIN, WIN, no matter what.” If that gave me money and fame like how it did for DJ Khaled, It might have kept me going. But, like I said, everything was still the same and I needed a change.

So I decided to run back to the starting point where they have cool things like “challenge”, “fun”, and “meanings”. And on the way back, I asked myself, ‘Is there anything that I wouldn’t regret a single thing about even if it doesn’t pay me money or fame?’ and I came up with the answer:

“I want to go see it myself. I want to go and see the land that hip hop is rooted from. Hip hop! I spent all my 20s looking for it! I want to fly overseas to introduce them to the great hip hop music I found in Korea and give them back the respects and inspirations!”

Last but definitely not the least,

And I wanted to do one more thing when I go to America. This might be a little sensitive story but last year, Jay Park(founder of the Korean hip hop labels AOMG and H1GHR Music and a member of Jay Z’s ROC Nation) wore a dreaded hairstyle in his music video and so many cruel comments poured in under the video. Then it dawned on me how there were many times just like this when some? Some Black people have criticized this issue of “stealing fashion and culture of one’s own community”. The more I thought about this matter, the more complex and perverted it seemed to me. I just felt like US culture powerfully, and willfully so, swam across the Pacific ocean to root down, influencing so many people and our lifestyles! I just wanted to shout it out to y’all. “Shsouldn’t we recognize how really positively crazy and sexy this all is?!” One of the byproducts of this amazing wave is me, a living human being who is standing right in front of you. I only wish for a lovely conversation with you.

Shall we go ahead and do it together?

With best regards,

Your favorite Korean bartender

 


*작업 후기: 힙합보부상이라는 유튜브(링크)를 운영하는 친구가 미국으로 가서 한국 힙합 노래들을 알리는 컨텐츠를 준비하고 있다면서 이 편지와 여러 곡들의 가사를 번역해달라고 부탁해왔다. 친구니까 뭐, 하고 덥석 받아서 했는데 가사를 번역하는 일도, 한글로 적힌 편지를 영어로 번역하는 일도 너무너무너무너무너무너무 재미있었다. 특히나 이 편지를 번역하는 일이 너무 재미있어서 그냥 앞으로 한영 번역 위주로 할까? 싶을 정도였다. 끝.